lørdag 15. juli 2017

Melkesyregjæret Lemonade med Pasjonsfrukt!

Det er sommer, og det er lemonadetid! Sommeren ser ut til å regne bort her i nord, men det er likevel alltid deilig med en forfriskelse etter turer ute i regnet. Min nyeste lemonadefavoritt er med pasjonsfruktsmak, og jeg må nok rangere den øverst på min personlige lemonadeliste. Den er skikkelig skikkelig god! Får du ikke tak i pasjonsfrukt? Vær kreativ og lag andre smaksvarianter. Prøv med blåbær og multer fra fryseren, annen fersk frukt, eller sjekk ut alternativene nederst i innlegget. Tips: Ananas i lemonaden - det er ikke akkurat helfeil!






Du trenger
    • 3 - 4 dl Ferskpresset Sitronjuice (circa 6 økologiske sitroner)
    • 6-7 stk Pasjonsfrukter (modne)
    • 1,5 liter Vann
    • 2 liters glass med tett lokk, eller med gummiring og stålstreng.




Slik gjør du
Ha 3 dl vann sammen med honningen i en kjele. Dette varmes skånsomt til honningen er løst opp. Bland resten av vannet inn i honningblandingen.


Press sitronene, og del pasjonsfruktene i to, og skrap ut fruktkjøttet. Ha sitronjuicen og pasjonsfruktkjøttet i et rent 2 liters glass, sammen med myse eller vita biosa, og mineralsalt. Tilsett deretter det honningsøtede vannet. Rør rundt i blandingen, og sett på lokket.


La melkesyregjære i 2-3 døgn i romstemperatur. Rør rundt i blandingen 1-2 ganger daglig, og ta en liten smakstest i ny og ne for å avgjøre om den er ferdig.




Ferdig
Når det har gått noen dager og den syrlige sitronsmaken har fått en ny syrlighet, siles pasjonsfruktkjøttet av, og lemonaden tappes på flasker. Sett i kjøleskap for å sakte ned melkesyregjæringsprosessen. Ønsker du futt i lemonaden lar du flaskene stå på kjøkkenbenken et døgn til.


Serveres med isbiter og litt honning hvis du ønsker lemonaden søtere.





Andre lemonadeoppskrifter



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.