fredag 24. mars 2017

Gjesteinnlegg: Hjemmelaget Nachos!

Jeg er så glad for at jeg har tradisjonskostvenner! Selv om jeg ikke kjenner alle ansikt til ansikt, er det så fint at vi sitter med den samme forståelsen av tradisjonskosten, og den samme respekten for PirkePetters unike kunnskap. En av disse vennene fra flere år tilbake er Snurre Sprett, som jeg er så heldig å kunne dele et gjesteinnlegg fra i dag. Kan hun kanskje friste deg med hjemmelaget nachos? Jeg skal hvertfall hive meg rundt!





*******************************************************************


Min familie har heldigvis aldri vært avhengige av fredagstacoen som ”alle” har hver fredag. Men, innimellom er det godt med litt knasket kos. Så tacoen vår ble hjemmelagd nachos, rødløk, upasteurisert rømme og upasteurisert raspet ost. Nachos blir lagd av maismel, og siden mais er en grønnsak bør den i tradisjonskostverdenen behandles før bruk. The Healthy Home Economist inspirerte meg til å gå i gang, og oppskriften har jeg lånt fra pakken med Masa Harina, maismel som har gått gjennom nixtamaliseringsprosessen som beskrives av PP nedenfor. Med denne deigen kan du lage enten sprø nachos eller maistortillas/lefser.



PirkePetter om Mais:
"Jeg har ikke sagt at mais poppet til popcorn er ok utenom at maisen enten bløtlegges og tørkes først, og deretter poppes. Mais inneholder forholdsvis lite fytinsyre, slik at mange hevder at det bør gå greit med bare varmebehandlingen som det poppulære knasket (varmen reduserer fytinsyre med ca 52%) baseres på, men varme alene påvirker de andre antinæringsstoffene i liten grad." Sitat: PirkePetter, 6. november 2013 kl. 15.02.



"Selv bløtlagt og varmebehandlet mais er ikke helt fri for antinæringsstoffer, men disse er betydelig redusert. Slik at mais nå og da, især sammen med andre proteinkilder, og poppet i smør, kokosolje eller ghee, er ok knask. Ok, men ikke optimalt. Skal det være optimalt må maisen gjennom en flere dagers bløtleggingsprosess, deretter tørking og popping. Eller gjennom prosessen indianerne brukte når de brukte mais i kosten, hvilket kalles nixtamalisering" Sitat: PirkePetter, 6. november 2013 kl. 15.02.



Linker fra PP:
Litt info –

  • Du kan lese mer om vegetabilske matemner, og deres plass i Tradisjonskosten HER





 
Du trenger:





Slik gjør du: 
1. Bland Masa Harina, salt og varmt vann. Deigen skal være fast og smidig. La deigen hvile en stund.


2. Ta litt deig og rull den som en kule. Jeg bruker legge kulen med matpapir over og under for så å kjevle den tynn. Hvis du har en tortillapresse kan man bruke det.


3. Skjær deigen i trekanter. NB! Hvis du vil lage tortillalefser deler du ikke opp deigen men steker den på tørr plate ca 1 min på hver side.


4. Ta trekantene forsiktig av matpapiret og stek i utsmeltet talg til de er gyldne.


5. La nachosen avkjøles på litt tørkepapir eller handkle og strø over uraffinert salt eller annet krydder du ønsker å ha på.


6. Tips til kveldskos kan være en bit langtidsstekt kylling (styr unna industrikylling), en feit ost og evt Melkesyregjæra Jalapenôs eller Grønn Salsa på nachoen. Varmes i ovnen til osten er smeltet.






Inspirasjon:


For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

onsdag 22. mars 2017

Ramsløksmør - Kryddersmør med Tørket Ramsløk!

Et sikkert vårtegn er når Tidsporten har åpnet for bestilling av det fantastisk gode Vårsmøret! Dette smøret slenger man inn storbestillinger på, enkelt og greit fordi det upasteuriserte vår- og sommersmøret blir ekstra næringsrikt når den heldige alpekua utelukkende får beite nyspiret gress. Jeg bestiller mest av det usaltede smøret slik at jeg kan tilsette salt og andre krydderier selv, i tillegg til at jeg da har kontroll på hvilket salt som brukes. En av mine selvblandede favoritter er Ramsløksmør. Nesa har mange ganger vært stilt inn på hvitløkslukt i skog og mark, men vi som bor nord for Trøndelag kan dessverre ikke forvente å finne Ramsløk. Heldigvis er det tørket ramsløk å få tak i fra Tidsporten, og når du først er i smørbestillinga hvorfor ikke bestille inn litt Ramsløk og Mineralsalt samtidig?






Du trenger:




Slik gjør du:
1. Legg smøret på kjøkkenbenken slik at det blir romtemperert.

2. Ha den tørkede ramsløken i en skål. Ha i litt vann. Del sitronen i to, og skvis nok sitronsaft over slik at du lager en "ramsløksgrøt". La stå i rundt 15 minutter, til ramsløken er myknet.

3. Ha smøret og ramsløkgrøten over i en foodprosessor, eller bruk stavmikser. Miks sammen til alt er godt blandet. Smak til med salt, hvitløkspulver og eventuelt litt rårørsukker for å runde av smaken. Oppbevares i kjøleskap.

4. Serveres til en nydelig lettstekt biff, skinnstekt villfisk eller på surdeigsskiva sammen med upasteurisert Kongeost fra Tidsporten.



¤ Bestillingsfrister for ost- og smørsalg hos Tidsporten finner du HER ¤ 









For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på!


fredag 17. mars 2017

Pho - Vietnamesisk Kraftsuppe!

Jeg er en slik som får dilla, sånn skikkelig dilla! Da er jeg såpass galen at jeg kan spise det samme til frokost, lunsj, middag og kvelds - alle dager i uken! Det begynner bli noen år siden jeg forspiste meg på Pho, men når Nourished Kitchen forrige uke la ut sin oppskrift, ja da var det på`an igjen. Pho består originalt av en spennende smaksrik kraft, risnudler, ferske krydderurter, lime, vårløk, chili og tynt skåret kjøtt som bare kokes lett når krafta helles over serveringsbollen. Denne uka har jeg altså hatt Pho-dilla, og kanskje mest dilla på den vidunderlig gode Pho-krafta. Sammen med fersk koriander blir det en fantastisk buljong som kan drikkes rett fra koppen, eller den kan helles over rå kjøttdeig, vårløk og chili til en fuktig Pho-Tartar. Glem for all del ikke limen!  







Krafta:
Når jeg først lager denne krafta passer jeg på å lage ekstra slik at jeg har til flere dager. Selv om jeg dobler væskemengden, dobler jeg ikke nødvendigvis kryddermengden. Her må man smake seg litt frem hva man liker best. Jeg bruker nøytral kraft som på forhånd er langtidsputret, men det er ingenting i veien for å langtidskoke kraft med samme ingredienser og fremgangsmetode som i oppskriften. Hvis du er en av de som liker å drikke en kopp kraft til kvelds, eller til maten, så kan jeg virkelige anbefale denne krafta.




Kanelstang:
Jeg bruker ikke kanelstang i Pho. Det er ganske enkelt fordi jeg ikke liker kanelsmak i middagsretter, med grøt som eneste unntak. Bruk gjerne kanelstang hvis du vet du liker det, for det er en ingrediens i original Pho-kraft.




Valg av Kjøtt:
Du kan valgfritt bruke det kjøttet du har for hånden, og skjære det i tynne skiver. Jeg bruker for det meste reinskav, elgskav og lammeskav for å slippe skjærejobben. Kjøttdeig fungerer også supert, og jeg har til og med brukt suovas (kaldrøkt og saltet reinkjøtt), men er da forsiktig med tilsatt salt for at krafta ikke skal bli oversalt på smak.








Du trenger:




Til servering:
    • Reinskav (eventuelt annet valgfritt kjøtt)
    • Lime
    • Vårløk
    • Chili
    • Fersk Koriander (og eventuelt fersk mynte)




Valgfritt tilbehør:







Slik gjør du:
1. Tin reinskaven i kjøleskapet. Eventuelt skjær valgfritt kjøtt i tynne skiver som oppbevares i kjølig. Ta kjøttet ut av kjøleskapet 15-30 minutter før servering.


2. Sett stekeovnen på 250 grader. Skrell løken og skjær den i to deler. Skjær ingefærbiten i to deler, på langs. Legg i ei ildfast form, og plasser helt øverst i stekeovnen. Bruk eventuelt grillen, og stek i 3-5 minutter til de er tydelige brente på overflaten.


3. Ha stjerneanis, nellikspiker, fennikelfrø, korianderfrø og eventuelt kanelstang i en tykkbunnet kjele. Tørrstek på middels varme i 1-2 minutter, til krydderduften sprer seg på kjøkkenet.


4. Hell kraft over i kjelen med krydderiene, og tilsett nygrillet løk og ingefær. Ha i fiskesaus, tamari, mineralsalt og pepper. (Mot slutten av uka gikk jeg fri for korianderfrø, og tilsatte da en liten kvast fersk koriander her). Kok opp, skru deretter ned varmen på 1-2, og la småputre under lokk i 30-45 minutter. Sil av, slik at du får ei klar kraft. Hell tilbake i kjelen, og la stå på svak varme. Smak til med eventuelt mer salt eller fiskesaus.


5. Kok opp vann. Legg ønsket mengde risnudler i en bolle. Hell over kokende vann, og la stå til risnudlene er myke. Sil av vannet.


6. Gjør klar garnityret. Skjær vårløk og chili i skiver. Skjær lime i båter, og grovskjær valgte krydderurter. Jeg bruker stort sett bare koriander, men mynte er også godt i tillegg.


7. Klart for servering! Ha risnudler i en serveringskål. Legg reinskaven over risnudlene. Hell over kraft, skvis over limejuice, og tilsett deretter garnityret. Spises straks. Sriracha chilisaus og Hoi Sin serveres eventuelt i egne skåler ved siden av.


NB!
Jo mer kokende kraften er, jo mer varmebehandlet blir kjøttet. Om du vil ha kjøttet helt rått tilsettes det til slutt.



Mmm Mmm Mmm........






Inspirasjon:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.

lørdag 11. mars 2017

Magnesiums oppgaver i kroppen, og konsekvenser ved mangel!

Jeg gikk meg på en turnuslege for ikke veldig lenge siden som mente bestemt at `dette med magnesium` er svært oppskrytt. Det var null poeng å gå inn i en diskusjon, og det er bare å håpe at denne turnuslegen ikke representerer majoriteten av vår neste generasjons leger. Som en motvekt til denne turnuslegens utsagn har jeg sydd sammen bloggens lengste PirkePetter-innlegg noensinne! Ganske enkelt for å belyse hvor innmari mange prosesser i kroppen som involverer det "oppskrytte" mineralet. Hvis det virker som sitatene er tatt ut av sin sammenheng, er det nettopp det som er tilfellet. Følg linkene under sitatene du eventuelt stusser på, og les sammenhengen som ligger til grunn for hvorfor PirkePetter skriver som han gjør. Magnesium! Oppskrytt du liksom!



Gwen`s Nest, Magnesium: the calming essential mineral.



Dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret!

  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.
 

onsdag 1. mars 2017

Tartiflette! Fransk Husmannskost med Reblochon!

Reblochon - En upasteurisert lekkerbisken av en bløt, kremet og smakfull kittmodnet ost som produseres i franske Haute-Savoie. Den kan finnes i nærbutikker med et velassortert osteutvalg, eller man kan bestille den fra nettbutikken Premium Gourmet, som har et rikelig utvalg av upasteuriserte oster og fristende spekemat. På en nylig ostekveld nevner en venninne av meg Tartiflette; Fransk husmannskost basert på Reblochon, poteter, løk, bacon og vin. Ganske så tradisjonskostvennlig egentlig, og da gikk det plutselig opp for meg at jeg har jo spist Tartiflette tidligere - På afterski i La Grave! Oppskriften her er min vri på Tartiflette. Den ser kanskje ikke så pen ut, men dette smaker bedre enn bildene klarer å formidle! En mektig, varmende og fantastisk god rett, perfekt etter lange vinterdager i fjellet. Vinterferien er muligens snart forbi, men kanskje den da kan få plass på påskebordet?







Du trenger:









Slik gjør du:
1. Sett stekeovnen på 175 grader. Ta frem en ildfast form med lokk, eller bruk ei gryte egnet for stekeovnen.


2. Skrell potetene og skjær de i skiver. Kokes i lettsaltet vann etter potetens anvisninger, men bare til potetskivene er lett møre og myke. Hell av kokevannet, og sett potetskivene til side.


3. Skrell løken og skjær i tynne skiver. Skjær lammepølsa (eller bacon) i små terninger. Ha rikelig med smør i en stekepanne med høye kanter eller en kjele, og stek løkskivene og pølseterningene på middels varme til løken er gylden. Pass på temperaturen, løken skal ikke brunes.


4. Tilsett kraft (eller tørr hvitvin, og da gjerne sammen med 1 ss kollagenpeptider), rikelig med kvernet pepper, og en dæsj italiensk krydder. Vurder om du behøver salt - med tanke på salt ost og salt lammepølse. Når krafta har kokt inn, tilsettes potetskivene. Det hele blandes godt.
  

5. Visp rømmen sammen slik at den blir litt luftig. Skjær Reblochon i små firkanter, eller del den i to og deretter på langs. Skorpen skal være med. Hvis du ikke får tak i Reblochon - som egentlig er et lite must - så kan du bruke eksempelvis brie eller camembert, eller en annen bløt ost.


6. Legg halvparten av potet- og løkblandingen i formen, og så halvparten av osten. Deretter legges resten av potet- og løkblandingen i, og en siste runde med ost. Hell over rømmen.


7. Sett på lokket, og la Tartifletten steke i rundt 45 minutter.


8. Ta av lokket, og rør rundt slik at rømmen og osten blir godt fordelt. Sett deretter forma tilbake i stekeovnen, uten lokk, til toppen blir gyldenbrunt stekt i rundt 10 minutter. Bruk grillen hvis nødvendig. La hvile litt før servering.









Inspirasjon:




For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.