søndag 29. januar 2017

Et Himmelskt Tradisjonskosttilbehør - Ovnsbakt Potet og Løk i form!

Jeg har ei venninne som er herlig kreativ på kjøkkenet, og som det siste året har blitt godt kjent med tradisjonskosten. Hun har pønsket ut denne enkle og samtidig geniale oppskrifta som jeg nesten er litt snurt for ikke å ha tenkt ut selv😋 Et tilbehør til middagen som er innafor i tradisjonskosten, så lenge man fjerner skallet på potetene. Ei oppskrift som passer for mager i balanse, og som også kan passe for de mer ubalanserte magene. Min lille vri er det italienske favorittkrydderet mitt, pluss at jeg har valgt å bruke smør i stedet for kokosolje. Ellers har jeg vært tro mot originalen. Min sterkeste anbefaling; For jeg er SÅ enig med henne i at denne potet- og løkforma er helt på smakshøyde med fløtegratinerte poteter, og kanskje til og med overgår de glatt... Mm Mm Mm!







Du trenger:








Slik gjør du:

  • Skrell potetene, og skjær de i tynne skiver, gjerne med ostehøvel. Forkok potetskivene i 5 minutter, sammen med litt vann i en kjele.  Jeg brukte mandelpotet. De er av den melne sorten, som fort går i oppløsning, men som smaker like godt.

  • Skjær løken i tynne skiver.

  • Sett stekeovnen på 200 grader - varmluft.

  • Smelt smøret skånsomt i en tykkbunnet kjele, og finn frem den ildfaste formen. Hell smøret i formen, og tilsett deretter potetskiver, løkskiver og krydder. Vær raus med med både mineralsalt og pepper. Bland godt, før alt fordeles jevnt utover i formen.

  • Gi krafta ei lett oppvarming hvis den er kald og gelatinrik, og hell deretter krafta over potetløkblandingen slik at væskenivået blir ca 1 cm.

  • Stekes i ca 20 min. 

  • Hvis ønskelig - Tilsett revet ost mot slutten av steketida, og bruk eventuelt grill, eller forlenget steketid for ei gylden stekeskorpe.

  • La potet- og løkformen hvile i minst 15 minutter før servering. Bon appetit! 
 


NB!
Poenget med stor flate på den ildfaste formen er at potetene og løken skal kunne fordeles over et større område. De skal "dampes" i kraften, og ikke oversvømmes. For mye væske vil føre til en flytende suppe, samtidig som for lite kraft vil kunne fordampe helt. Det optimale er når potetene og løken gjennomtrekkes av kraft i løpet av steketiden, uten at det er så mye kraft igjen når den er ferdigstekt. Den lille overskuddskrafta som er igjen vil trekke inn i potetene når potet- og løkforma får hvile etter steking.







Poteter og løk er innafor!
"Rent hypotetisk burde poteter bli bløtlagt for å nøytralisere det lille som finnes av fytinsyre i dise, men det er mye bedre å heller kose seg med dem på et ellers næringsrikt kosthold. Poteter skaper ingen problemer for blodsukker eller insulinnivåer så lenge kostholdet ellers er rikt på næringsstoffer som kontrollerer disse." Sitat: PirkePetter, 13.01.2013 kl. 12.33.



"Poteter inneholder ikke pektin, men skallet gjør.." Sitat: PirkePetter, 28. oktober 2016 kl. 22.08



"Gul løk/kepaløk (allium cepa), hvitløk (allium sativum), sjalottløk (allium ascalonicum), pipeløk (allium fistulosum), gressløk (allium schoenoprasum), kinesisk gressløk (allium tuberosum), prærieløk (allium cernuum), roseløk (allium carinatum), vill-løk (allium oleraceum), purre (allium porrum), luftløk (allium proliferum), ramsløk (allium ursinum), strandløk (allium vineale), kantløk (allium senescens montanum), nordlansdsløk (allium senescens), skogsløk/bendelløk (allium scorodoprasum), kjempeløk (allium giganteum), perleløk (allium ampeloprasum), potetløk (allium tuberosum), kuleløk (allium scorodoprasum rotundum), m.m er alle løksorter, og helt ok i matlaging rå som varmebehandlet." Sitat: PirkePetter, 22.januar 2017 kl. 18.20.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.



søndag 22. januar 2017

Når blodprøven viser mangel på vitamin D!

Her om dagen fikk jeg spørsmål fra en bekjent med diffuse muskel- og skjelettsmerter, samt generell slapphet og sykdomsfølelse. Blodprøvene var i følge legen fine, bortsett fra for lav vitamin D status. Spørsmålet var; Bør jeg ta vitamin D sprøyte? Mitt svar; NEI! (med store bokstaver og utropstegn). Syntetisk vitamin D er ikke løsningen, da bør du heller ut å sanke rogn som det nå bugner av i fiskediskene rundt og forbi. Men, legger man blodprøvesvaret til side indikerer symptomene hvertfall magnesiummangel, selv om dette like gjerne kan være mangel på, ubalanse og/eller utnyttelse av vitamin D, A, K2 og kalsium - sammen med magnesium. Aller helst er nok dette en generell tradisjonskostmangel 😇 Jeg er litt usikker på hvor mye tips, råd og veiledning min bekjente vil ha, så jeg gjør som vanlig og samler sammen relevante PP-sitater - som omhandler vitamin D - som kan leses hvis nysgjerrig.






I dette innlegget har jeg samlet PirkePetters kommentarer som omhandler vitamin D, og dets samarbeidspartnere og sabotører i kroppen. Hvordan virker vitamin D i kroppen, og hvilke tilstander kan mangel på vitamin D føre til? Løsningen på blodprøvesvar som viser en konkret vitamin- eller mineralmangel er ikke nødvendigvis åpenbar. Biokjemien er rett og slett fryktelig spennende! Alle sitatene er linket tilbake til sin opprinnelse om man vil lese hvilken sammenheng kommentarene er hentet fra.



Tidsporten:
  • Varianter av gjæret fiskeleverolje kan kjøpes HER.
  • Gjæret Skateleverolje, for mer vitamin D enn A kan kjøpes HER.
  • Magnesiumtilskudd, olje og salt kan kjøpes HER.




Dette innlegget kan kun leses i sin helhet i Skattekammeret!

  • Informasjon om hvilke blogginnlegg som nå ligger i Tradisjonskostbloggens Skattekammer, og bakgrunn for hvorfor Skattekammeret ble opprettet kan du lese om HER.





For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! 


søndag 15. januar 2017

Gullfisker - Hjemmelaget Snacks med Surdeig!

Litt hjemmelaget helgesnacks på menyen - basert på surdeig, og smaksatt med en godt lagret upasteurisert ost fra Tidsporten. Inspirert av oppskriften til Beets n` Bones, er dette et sprøtt, smakfullt og magevennlig småtygg som kan snackses alene, sammen med en god rømmedip eller som tilbehør til oste- og spekefatet.






Du trenger:
    • 3 dl Økologisk Speltmel (siktet)
    • 0,75 dl Smeltet Smør
    • 1,5 dl Surdeigsstarter, boblende og flytende.
    • 3 dl Finrevet Ost, gjerne godt modnet.
    • (1-3 ss Vann hvis deigen blir for tørr)
    • 0,5 ts Mineralsalt + litt ekstra til gullfiskene før steking.
    • 1 ts Gurkemeie
    • Arrowroot for utkjevling







Slik gjør du - Steg 1:
Bland alle ingrediensene i en glass- eller porselensbolle. Elt sammen til en fast deig. Originaloppskriften beskriver bruken av en kjøkkenmaskin, men jeg bruker hendene. Når deigen er fast og relativt tørr, dekkes bollen til med plast og et klede.



La stå på kjøkkenbenken i 8-12 timer. Jo lengre deigen står, jo mer flytende vil den bli. Hvis det går mer enn 12 timer før du skal bruke deigen, kan det være lurt å sette deigen i kjøleskapet for å roe gjæringa.









Slik gjør du - Steg 2:
Forvarm stekeovnen til 175 grader - ikke varmluft.


Kjevle deigen til en tynn leiv. Hvis deigen er klissete - Bruk litt arrowrot (eller usyrnet siktet mel hvis magen din går med på det). Stikk ut små figurer med en liten pepperkakeform (3 cm), eller gjerne en gullfiskform. Du kan selvfølgelig også bruke kniv eller pizzaskjærer, og lage små firkanter.


Gullfiskene plasseres på stekebrett med bakepapir. Kvern over mineralsalt slik at hver fisk får et par saltkorn. Stek gullfiskene i 12-15 minutter, eller til de er gyldne og "oppblåste". Følg med på stekeovnen din, de er ikke like gode hvis de blir brente. La gullfiskene avkjøles på rist for å bevare sprøheten, og så er det bare å kose seg.



  • Gullfiskformer får du kjøpt på ebay for eksempel HER eller HER.







Inspirasjon:



For ordens skyld! Jeg er ikke sponset, eller driver med produktreklame for inntjening til bloggen. Produktene er kjøpt og betalt med egne penger, og reklameringen i dette innlegget er mine oppriktige meninger. Tanken bak er å spre det glade budskap og reklamere for produkter jeg tror på! Når det gjelder linker til iHerb vil bruk av min rabattkode gi meg noen kroner rabatt på senere iHerb-bestillinger.