onsdag 4. juni 2014

Eggesalat med Vårløk og Melkesyregjæret Majones!

Hjemmelaget eggesalat smaker ufattelig mye bedre, er utvilsomt nyttigere og ikke minst billigere enn butikkkjøpte majonessalater. Eggesalat er for mange et juletilbehør, og jeg tipper de fleste søk på google finner sted i desember. Denne trenden har jeg aldri fulgt. Her lages det eggesalat med jevne mellomrom, hele året. Er du ekstra ivrig så scorer du poeng med å lage majonesen selv. Anbefaler også å bruke sellerisalt, min "hemmelige" ingrediens for den perfekte eggesalat. Enkelt, godt og relativt fort gjort!






Du trenger:
    • 4 stk Egg, hardkokte og avkjølte.
    • 4-5 stilker Vårløk (eller en liten purreløk).
    • 1 liten bunt Gressløk.
    • 3 ss Favorittmajones (fast konsistens) + 2 ss Rørosrømme, eller 5 ss myk majones.
    • 0,5-1 ts Dijon sennep.
    • 0,5 ts Sellerisalt.
    • Kvernet Pepper.






Slik gjør du:
Kok eggene og avkjøl. Kutt egget opp i små deler. Bruk gjerne en eggedeler, på kryss og på tvers. Ha i en skål. Finhakk vårløk og gressløk, som blandes med eggebitene. Kvern over pepper, og tilsett sellerisalt. Ha i sennep og majones (+ rømme). Bruker jeg "flytende" majones, har jeg ikke i rømme. Hvis majonesen er laget med halvparten faste og halvparten flytende oljer, så blander jeg i rømme for å myke opp konsistensen.

Bland godt! Smak! Kanskje du vil ha mer pepper, sellerisalt, sennep eller vårløk i blandingen. La stå i kjøleskapet i noen timer for å la smakene sette seg. Jeg synes den er best dagen etter. Serveres på nybakt surdeigsbrød eller som tilbehør til grillmaten.






Tips til perfekte hardkokte egg:
Bruk romstempererte egg. Ha lunkent vann i en kjele, legg eggene i, og la eggene være med i oppkoket. Når vannet koker, så skrus varmen ned til 1 eller 2. Bruk lokk. Nøyaktig 9 minutt etter oppkok så er eggene passe hardkokt. Avkjøles med en gang under rennende iskaldt vann. Dette vil gjøre det lettere å få av skallet.