lørdag 28. juni 2014

Bacondadler - Dadler med Chèvre innpakket i Gourmet Bacon!

Tapas er ikke tapas uten bacondadler! Sånn aller egentlig trenger man ikke en haug med andre tapasretter heller, bacondadler alene holder i massevis. Velger man økologiske dadler, upasteurisert chèvre (som jeg var så heldig å finne på en "Harrytur" i Sverige) og best mulig produsert bacon, så er det mange nytelsespoeng å hente. Smaken er upåklagelig! Søtt og salt er en perfekt kombinasjon! Enkelt å lage og skikkelig snaskens!






Du trenger:



Slik gjør du:
Bruk en skarp kniv. Skjær et snitt i hver daddel og pirk ut steinene. Mos osten, og rull sammen til små kuler, eller skjær osten i små biter som vil få plass i dadlene. Fyll dadlene. Legg bacon utover en fjøl. Legg daddelen på den smaleste siden av baconet og rull mot den bredere delen. Plasser på et stekebrett med ubleket bakepapir, med baconskjøten ned. Trykk pakken lett sammen, eller bruk en tannpirker for å holde bacondaddelpakken sammenrullet. Stekes i varmluftsovn på 200 grader i ca 15 min, eller til baconet er sprøstekt.








Baconet jeg har brukt i denne oppskriften er kjøpt gjennom Tidsporten. Baconet er badsturøkt, tørrsaltet med naturlig mineralsalt og er uten nitritt. Fantastisk god smak, og kan virkelig anbefales. I facebookgruppa ble det spurt om baconet produseres av frilandsgris. Christer fra Tidsporten svarte følgende:
"Både ja og nei. Frilandsgris er det ikke, men det er edelgris. Kvaliteten på kjøttet er nok bedre enn det vanlige kjøttet i butikken, men det er ikke utegående gris. Frilandsgris er nok heller ikke fri for kraftfor, men de har tilgang på naturfor når de går ute. Jeg kan kun ta for meg av det matfatet jeg har i Gloppen, og Gloppen Hotell har gode avtaller på leveranser av kjøtt. Etterhvert som jeg får solgt mer og mer svinekjøtt herfra, jo mer makt vil jeg få på selve bondens driftsfilosofi, så for meg er strategien å ta det beste jeg får tak i, og på sikt endre landbruket gjennom salg. Det sier seg selv om jeg og Gloppen Hotell kjøper alle svin han har, så får vi medbestemmerett i foringsfilosofien, men da må vi først ta den makten fra Gilde ved å fremme salg hos oss. Målet mitt er å endre landbruket skritt for skritt, og da må jeg vokse meg stor her i Gloppen slik at bøndene ser til meg, og jeg må handle lokalt også fordi da får jeg spredd budskapet mitt til bonden. Baconet overgår alt bacon jeg har smakt fra frilandsgris, men det er oftest fordi de pumper det opp med saltlake. Produksjonsmetoden, saltet og ekte røyk er mine fremste salgsargumenter, kjøttkvaliteten arbeider jeg med å få bedre men må innfinne meg med det jeg har nå inntil nye og bedre muligheter viser seg."

Bacon fra Tidsporten - Uten nitritt!


Valg av bacon
Skikkelig produsert bacon, uten innsprøytet saltvann og ymse stabilisatorer og konserveringsmiddel kan være vanskelig å finne i butikken. Har man velassorterte butikker i nærheten kan man være heldig å finne produkter fra eksempelvis Grøstad, som skriver følgende på sin hjemmeside:
"Økologisk frilandsgris – ren mat uten kunstige tilsetningsstoffer. Vår filosofi er at grisen skal ha det godt fra fødsel til slakt. Her på Grøstad lever grisene et fullverdig liv med stor grad av frihet. De grynter fritt rundt både ute og inne, og bestemmer selv om de vil ta seg en ettermiddagslur i solen eller gå i skogen og grave etter røtter."
Duggurd selger i sin nettbutikk tørrsaltet økologisk bacon fra Gammelgaarden Lyseklæt, og skriver følgende om gårdens grisehold:
"Griseholdet vårt består av 10 purker med en råne. Dette gir en årlig produksjon på omtrent 200 slaktegriser. Vi bruker flere raser som vi krysser, hoveddelen av grisebesetningen vår er av Landsvin krysset med Hampshire, men også noen Duroc. Grisene går ute hele året, men har isolerte hytter med halm som de bor i. Vi fôrer de med økologisk fôr som vi kjøper fra Felleskjøpet, samt at vi dyrker erter, bygg og hvete som melkesyregjæres for at det skal holde seg. I tillegg har de fri tilgang på gras og det de finner ute på jordet og i skogen. Frilandsgrisproduksjonen er hovedproduksjonen vår og det er herfra vi får flesteparten av våre produkter."



Fristende søtsalte bacondadler til kvelds? :)